Prognoza Ekonomiczna Euler Hermes: Samochodowe Mistrzostwa Świata

18.09.2017
 

​PARYŻ, wrzesień 2017

Globalna sprzedaż samochodów osiągnie poziom 100 mln w 2019 r., ponieważ innowacje są głównym czynnikiem zmia

  • Prognozuje się, że Chiny, a za nimi Indie, zdynamizują wzrost światowej sprzedaży w 2017 i 2018 r., rekompensując z nadwyżką spadek sprzedaży w USA i Wielkiej Brytanii.

  • Chiny, Francja, Niemcy, Wielka Brytania i USA utrzymują wiodącą rolę w sprzedaży samochodów elektrycznych z silnym wzrostem, który przekroczy liczbę 3 mln samochodów elektrycznych na świecie w 2017 r.

  • Japońscy producenci samochodów i włoscy dostawcy osiągają najwyższą rentowność. Z wyjątkiem amerykańskich i włoskich producentów samochodów poziom obciążenia zadłużeniem producentów jest obecnie niższy od poziomu sprzed kryzysu.

  • Niemcy, Japonia i USA utrzymują wiodącą rolę w dziedzinie badań i rozwoju oraz opatentowanych technologii. Dzięki agresywnemu wzrostowi sektor motoryzacyjny China staje się liderem nowych technologii M&A: wartość transakcji USA 6.2 mld USD w latach 2012-17.

Chiny i Indie są na najlepszej pozycji w wyścigu globalnej sprzedaży samochodów w szybko zmieniającym się sektorze motoryzacyjnym, który w 2019 r. przekroczy liczbę 100 mln, zdaniem Euler Hermes, światowego lidera w ubezpieczeniach kredytów handlowych.

W najnowszym raporcie Economic Outlook zatytułowanym “Samochodowe Mistrzostwa Świata”, dział badań ekonomicznych Euler Hermes dokonał analizy globalnych danych i trendów w sektorze motoryzacyjnym, koncentrując się na pojęciach ‘wyścig w sprzedaży, samochody elektryczne, rentowność i innowacje’. W raporcie przeprowadzono również ocenę branży motoryzacyjnej w ośmiu kluczowych krajach – Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Włoszech, Japonii, Wielkiej Brytanii i USA.

“Z racji tego, że Europa wychodzi z zapaści, a zdaniem producentów na całym świecie produkcja samochodów znów jest „cool”, spodziewamy się w tym roku wzrostu liczby rejestracji nowych pojazdów na świecie o +2.1%.” - powiedział Ludovic Subran, główny ekonomista Euler Hermes. “Niemniej jest to tylko połowa wzrostu z 2016 r., gdyż USA i Wielka Brytania odnotowują spadek rejestracji nowych pojazdów, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży samochodów używanych, z kolei Chiny wstrzymały na początku roku ulgi podatkowe na sprzedaż samochodów.”

Udział we wzroście w globalnej sprzedaży pojazdów

auto-1.png
Źródło: Euler Hermes

Euler Hermes prognozuje, że światowa sprzedaż pojazdów wyniesie 95,8 mln w 2017 r. (zmiana r/r +2,1%) i 98,2 mln w 2018 r. (+2.5%), by osiągnąć szczytową liczbę 100 mln pojazdów w 2019 r. Na czele stawki jako największy udziałowiec wzrostu sprzedaży uplasują się Chiny, przed Indiami. Kraje te z nadwyżką zrekompensują spadek sprzedaży w USA i Wielkiej Brytanii.

Trzy powody wyjaśniające prognozę:

  1. Ryzyka rynkowe - Chiny wstrzymały zachęty podatkowe na początku 2017 r., w USA zaostrzono warunki finansowe, a zbliżający się Brexit ma niekorzystny wpływ na siłę nabywczą Wielkiej Brytanii. Pozytywny impuls płynący z Europy i reszty świata nie zrekompensuje spowolnienia. Ponadto zaostrzające się globalne warunki finansowe w 2018 r. spowodują wzrost kosztu zadłużenia gospodarstw domowych i zapasów producentów.

  2. Ożywienie na rynkach samochodów używanych - Rozwijający się rynek wtórny w USA i Wielkiej Brytanii oraz ekspansja w Chinach przyczyniają się do spowolnienia wzrostu sprzedaży nowych pojazdów w skali globalnej.

  3. Produkcja samochodów znów jest „cool” - Popyt na nowe usługi w zakresie mobilności i rozwój jazdy autonomicznej sprawiają, że samochody znów stają się modne.

Ponadto, choć to wciąż niewielka część całkowitej floty samochodowej, liczba pojazdów elektrycznych (EV) na całym świecie może przekroczyć 3 mln w 2017 r., po przekroczeniu progu 2 mln w 2016 r. i 1 mln w 2015 r. Pomimo, iż sprzedaż samochodów zasilanych z akumulatorów stanowi znikomą część rynku światowego, Chiny, Francja, Niemcy, Wielka Brytania i USA są liderami rynku. Prognozuje się, że do końca 2017 r. udział Chin i USA w globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych wyniesie ponad dwie trzecie. Wielkość dotacji rządowych, rozwój sieci ładowania elektrycznego i spadające ceny akumulatorów (ze względu na postęp technologiczny) to kluczowe czynniki wzrostu na rynku samochodów elektrycznych.

Tak jak w całym przemyśle, kondycja finansowa sektora motoryzacyjnego jest różna w poszczególnych krajach i podsektorach. Niemniej rentowność pozostaje na wysokim poziomie w całym sektorze ze średnią marżą EBIT 6,0% w 2016 r., wobec 5.5% w 2015 r. Z wyjątkiem amerykańskich i włoskich producentów samochodów poziom obciążenia zadłużeniem producentów jest obecnie niższy od poziomu sprzed kryzysu. Płynność i nakłady kapitałowe pozostają stabilne.

“W raporcie zidentyfikowano trzy dźwignie dla innowacji: nakłady na badania i rozwój, technologia możliwa do opatentowania i wzrost zewnętrzny. Tradycyjni producenci w Niemczech, Japonii i USA wiodą prym w dwóch pierwszych kategoriach, zaś Chiny i Indie wykazują agresywny wzrost. Chiny są światowym liderem w technologiach informatycznych i komunikacyjnych M&A, z transakcjami wynoszącymi 6,2 mld USD w latach 2012-2017” - wyjaśnia Maxime Lemerle, szef badań sektorowych i główny autor raportu.

Technologie komputerowe M&A w przemyśle samochodowym (w mln USD, w latach 2012-2017)*

auto-2.png

*W tym transakcje zakończone i czekające na realizację do sierpnia 2017 r.

Źródło: Bloomberg, Euler Hermes


8 największych, światowych konkurentów

•    Chiny: nowe technologie, stare wyzwania

Prognozuje się wzrost największego rynku motoryzacyjnego na świecie o +2,0% w 2017 r. i +3,2% w 2018 r. Przewiduje się, że do 2019 r. ponad 30 mln pojazdów będzie co roku sprzedawanych w Chinach. Mimo spowolnienia rozwoju z powodu podwyżki podatków od emisji zanieczyszczeń i zniesienia ograniczeń w handlu samochodami używanymi w styczniu 2017 r. prognozuje się wzrost nowej sprzedaży w umiarkowanym tempie z racji popytu na samochody w mniejszych miastach i obszarach wiejskich. Przewiduje się, że wschodzący rynek samochodów używanych w Chinach podwoi się do 24 mln pojazdów w 2020 r. - co może mieć niekorzystny wpływ na sprzedaż nowych samochodów w perspektywie średnioterminowej. Będąc na czele stawki z największą flotą pojazdów elektrycznych na świecie, popyt konsumentów wspierany jest przez wysokie 23% rządowe dotacje. Jeśli jednak chodzi o badania i rozwój oraz opatentowane technologie, oprócz technologii akumulatorowych, China są opóźnione w stosunku do najbardziej zaawansowanych krajów. Agresywny rozwój spowodował, że Chiny zostały światowym liderem w dziedzinie technologii komputerowych M&A, z transakcjami wynoszącymi 6,2 mld USD w latach 2012- 2017.

•    Francja: zwiększenie obrotów

Krajowe ożywienie gospodarcze zwiększyło dynamikę sprzedaży o +4,4% r./r w pierwszych siedmiu miesiącach 2017 r. Prognozuje się wzrost sprzedaży nowych pojazdów +3,0% w 2017 r. i +2,0% w 2018 r., odpowiednio do 2,5 mln i 2,6 mln. Francuscy producenci i dostawcy utrzymują mocną sytuację finansową wraz z drugim najbardziej efektywnym cyklem operacyjnym w panelu krajów.

Francuscy dostawcy zachowują podejście proaktywne zawierając strategiczne partnerstwa w zakresie technologii komunikacyjnej i jazdy autonomicznej. W lipcu 2017 rząd zapowiedział, że pojazdy napędzane olejem napędowym i benzyną zostaną zakazane do 2040 r. Prognozuje się, że sprzedaż pojazdów elektrycznych - w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 r. sprzedano ich 20 000 - będzie wzrastać w tempie dwucyfrowym. Obecnie wzmacniana jest wysokimi dotacjami.

•    Niemcy: schyłek diesla?

Mimo skandalu z emisjami spalin i zarzutami dotyczącymi udziału w kartelu, mając na uwadze spadek udziału w rynku samochodów z silnikami diesla z 46,9% w pierwszej połowie 2016 r. do 41,3% w pierwszej połowie 2017 r., sprzedaż nowych pojazdów wyniosła 2.4 mln w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, i wzrosła o +2,1% r/r. Przewiduje się wzrost sprzedaży o +2,2% w 2017 r. i +1,7% w 2018 r. Elastyczność niemieckich producentów, którzy należą do najbardziej rentownych na świecie, do przejścia na rozwiązania alternatywne dla diesla określi wzrost w perspektywie średnioterminowej, zwłaszcza dla sprzedaży europejskiej. Jako globalny lider w patentach silnikowych i nakładach na badania i rozwój – w 2015 r. niemiecki przemysł motoryzacyjny zainwestował 37 mld USD w porównaniu do 29,4 mld USD zainwestowanych przez Japonię – elektromobilność i układy napędów hybrydowych pozostają głównym motorem tej zmiany. Sprzedaż samochodów elektrycznych, pobudzona przez skandal z dieslami, wzrosła o +115,5% do 22 453 pojazdów w pierwszej połowie 2017 r. i według prognoz przekroczy 50 000 w tym roku.

•    Indie: silniki włączone

Uwzględniając fakt, że Indie są jednym z najszybciej rozwijających się rynków motoryzacyjnych na świecie, prognozuje się że sprzedaż pojazdów w Indiach wzrośnie o +10,7% w 2017 i +13,5% w 2018 (odpowiednio 4,1 mln i 4,6 mln sztuk). Dynamizując sprzedaż krótkoterminową, wprowadzona w lipcu 2017 r. harmonizacja formularza podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług skutkowała obniżką cen w niektórych segmentach samochodów. Zaangażowanie rządu w inwestycje infrastrukturalne, połączone z rosnącym popytem ze strony dużej i młodej populacji, wspiera korzystną średnioterminową perspektywę wzrostu sprzedaży w Indiach. Niemniej Indie pozostają w tyle w zakresie innowacji oraz nakładów na badania i rozwój, zaś brak infrastruktury energetycznej i transportowej hamuje przyjęcie samochodów elektrycznych – 10% floty pojazdów elektrycznych Chin, przy 115 000 pojazdach do końca 2017 r.

•    Włochy: na szybkim pasie ruchu

Mając na uwadze, że jest to najszybciej rozwijający się rynek motoryzacyjny Europy Zachodniej, przewiduje się, że sprzedaż nowych pojazdów we Włoszech wzrośnie o +7,0% w 2017 i +5,0% w 2018 r. (odpowiednio 2,2 mln i 2,3 mln sztuk). Napędzany intensywną walką o udział w rynku i zwiększonym poziomem zaufania konsumentów i przedsiębiorstw, wysoki poziom długu publicznego i możliwy kryzys bankowy mogą ograniczyć dostępność kredytów i osłabić zaufanie konsumentów w perspektywie średnioterminowej. W przemyśle, głównie obejmującym średnie i małe przedsiębiorstwa oraz przy ograniczonych źródłach finansowych, tylko 4% światowych patentów motoryzacyjnych zostało zabezpieczonych przez włoskie firmy w 2015 r. Nakłady na badania i rozwój wyniosły 5 mld EUR w porównaniu z 37 mld EUR wydanymi przez Niemcy i 6,1 mld EUR przez Francję. Przy znikomej promocji rządu i wolno rozwijającej się infrastruktury ładowania elektrycznego samochody elektryczne są we wczesnym etapie wprowadzania w Włoszech.

•    Japonia: bezpieczne i należycie działające

Po dwóch latach malejącej sprzedaży prognozuje się, że rynek motoryzacyjny Japonii wzrośnie o +2,0% w 2017 i +0,2% w 2018 r. przy około 5 mln sztuk rocznie. Mimo utrzymujących się skutków podniesienia o 50% stawki podatku od posiadania minisamochodu w 2015 r., wzrost sprzedaży będzie napędzany przez rozszerzenie ulg podatkowych na “eko-samochody”. Globalne ożywienie gospodarcze i słaby jen mogą także zdynamizować eksport japońskich samochodów w perspektywie krótkoterminowej. Japońscy producenci samochodów są najbardziej rentownymi na świecie, będąc jednocześnie poważnymi inwestorami w branży, którzy przeznaczyli 29,4 mld EUR na badania i rozwój w 2015 r., i zarejestrowali 1 854 patentów w 2016 r. – ustępując tylko Niemcom. Przy dużych dotacjach na konkurencyjne technologie, od pojazdów hybrydowych do samochodów wyposażonych w wodorowe ogniwa paliwowe, sprzedaż aut elektrycznych jest niewielka i w 2016 stanowiła zaledwie 0,5% (24 000) nowych rejestracji.

•    Wielka Brytania: zaufanie wyhamowuje

Ogłaszając zakończenie pięciu lat silnego wzrostu sprzedaży napędzanego przez tanie transakcje finansowania, prognozuje się spadek wzrostu sprzedaży nowych pojazdów o -5,0% w 2017 r. (do 3,0 mln sztuk) i -6,0% w 2018 (do 2,8 mln). Choć spadające ceny używanych samochodów miały efekt spowalniający sprzedaż nowych pojazdów, to sprzedaż na obu rynkach uległa znacznemu spowolnieniu od zeszłego roku z powodu ciągłej niepewności dotyczącej Brexitu, słabego kursu wymiany i słabnącego zaufania konsumentów i przedsiębiorstw. Przy eksporcie do Europy połowy samochodów wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, już mającym potencjalnie niekorzystny wpływ na sprzedaż, mogą wystąpić dodatkowe konsekwencje związane z finansowaniem sektora przez inwestycje UE w badania i rozwój. Wydaje się, że Brexit nadal będzie wywoływał niepokój, zwłaszcza w sektorze, w którym brytyjskie nakłady na badania i rozwój wyniosły zaledwie 1,8 mld EUR w 2015 r. – najniższe spośród krajów poddanych badaniu. Niemniej sprzedaż pojazdów elektrycznych, dotowanych na średnim poziomie poniżej 15%, skorzystała z rządowego zakazu sprzedaży pojazdów napędzanych olejem napędowym i benzyną do 2040 r. Mimo niepełnej sieci ładowania elektrycznego przewiduje się, że sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie wzrastać w solidnym tempie dwucyfrowym.

•    USA: rozpylacze wzrostu

 
W obliczu poważnej zmiany prognozuje się, że amerykański rynek motoryzacyjny skurczy się o -2,5% w 2017 (sprzedaż na poziomie 17,4 mln) i -1,8% w 2018 r. (17,1 mln). Wzrasta liczba niespłaconych kredytów samochodowych, wpływając negatywnie na udzielanie kredytów i samą sprzedaż. Rosnący rynek samochodów używanych wywiera presję na ceny i malejący popyt klientów na nowe samochody. Pęczniejące zapasy także przyczyniają się do malejących marż zysku dla producentów samochodów. USA pozostają globalnym liderem innowacji, w szczególności w zakresie patentów w dziedzinie technologii akumulatorowych. W 2015 r. nakłady na badania i rozwój wyniosły 16,8 mld EUR, plasując USA na trzecim miejscu za Niemcami i Japonią; biorąc pod uwagę udział w światowych patentach, USA wyprzedziła oba te kraje - z wynikiem 29% w porównaniu odpowiednio do 23% i 15%. Przy wsparciu państwa niższym od przeciętnego dla pojazdów elektrycznych i różnego przyjęcia w poszczególnych stanach Kalifornia wysuwa się na prowadzenie ze swoimi znaczącymi zachętami podatkowymi i siecią szybkiego ładowania elektrycznego.


 
 
***********



Kontakt dla mediów:

Euler Hermes
Grzegorz Błachnio
tel. 601-056-830
e-mail:
grzegorz.blachnio@eulerhermes.com
multiAN PR
Artur Niewrzędowski
tel. 509-433-874
e-mail: 
artur.niewrzedowski@multian.pl
 

***********


Euler Hermes to światowy lider na rynku ubezpieczeń należności handlowych oraz jeden z liderów w zakresie gwarancji ubezpieczeniowych i windykacji należności. Posiadająca ponad 100 lat doświadczenia firma oferuje klientom z sektora business-to-business (B2B) usługi finansowe, wspierające zarządzanie środkami pieniężnymi i należnościami. Sieć wywiadowni gospodarczych śledzi i analizuje codzienne zmiany wypłacalności małych, średnich oraz międzynarodowych firm działających na rynkach odpowiadających za 92% światowego PKB. małych, średnich oraz międzynarodowych firm działających na rynkach odpowiadających za 92% światowego PKB. Firma posiada siedzibę główną w Paryżu i działa w ponad 50 krajach, gdzie zatrudnia ponad 5.900 pracowników. Euler Hermes jest spółką zależną Allianz, notowaną na giełdzie Euronext Paris (ELE.PA) oraz posiadającą rating AA- przyznany przez Standard & Poor’s oraz Dagong Europe. W 2016 roku skonsolidowane obroty firmy wyniosły 2,6 mld €, ubezpieczyła ona na całym świecie transakcje biznesowe o wartości wynoszącej na koniec 2016 roku 883 mld €.. 

W celu uzyskania dalszych informacji zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej: www.eulerhermes.com, LinkedIn lub Twitter @eulerhermes


***********


W Polsce grupa Euler Hermes jest obecna od 1998 roku. Towarzystwo Ubezpieczeń Euler Hermes SA oferuje ubezpieczenia należności handlowych oraz gwarancje ubezpieczeniowe. Jednocześnie druga spółka działająca na polskim rynku - Euler Hermes Collections Sp. z o.o. oferuje windykację należności, raporty handlowe, ocenę ryzyka oraz program analiz branżowych. Obsługę klientów zapewnia Euler Hermes Services Polska Sp. z o.o.
 
Uwaga dotycząca stwierdzeń wybiegających w przyszłość: Stwierdzenia zawarte w niniejszym dokumencie mogą zawierać stwierdzenia dotyczące przyszłych oczekiwań oraz innego rodzaju stwierdzenia wybiegające w przyszłość, oparte na aktualnych opiniach i założeniach kierownictwa firmy, obejmujących znane i nieznane czynniki ryzyka oraz niepewności, które mogą powodować osiągnięcie rzeczywistych wyników, rezultatów lub zdarzeń mogących istotnie odbiegać od tych wyrażonych lub dorozumianych w takich stwierdzeniach. Obok stwierdzeń wybiegających w przyszłość, co wynika z ich kontekstu, wyrazy „może”, „będzie”, „powinno”, „oczekuje”, „planuje”, „zamierza”, „przewiduje”, „uważa”, „szacuje”, „prognozuje”, „potencjalny” lub „kontynuuje” oraz podobne wyrażenia oznaczają stwierdzenia wybiegające w przyszłość. Rzeczywiste wyniki, rezultaty lub zdarzenia mogą w istotnym zakresie odbiegać od przewidywanych w takich stwierdzeniach, między innymi z powodu: (i) ogólnych warunków ekonomicznych, w tym w szczególności warunków ekonomicznych w kluczowych sektorach działalności Grupy Euler Hermes oraz na kluczowych dla niej rynkach, (ii) wyników osiąganych na rynkach finansowych, w tym na rynkach rozwijających się, również ze względu na niestabilność i płynność rynku oraz zdarzenia związane z kredytami, (iii) częstotliwości oraz zakresu zdarzeń objętych ochroną ubezpieczeniową, w tym zdarzeń powodowanych przez klęski żywiołowe oraz wiążących się ze wzrostem wydatków na likwidację szkód, (iv) poziomu powtarzalności zdarzeń, (v) zakresu niespłacanych kredytów, (vi) poziomu stóp procentowych, (vii) kursów wymiany walut, w tym m.in. kursu wymiany EUR/USD, (viii) zmian w poziomie konkurencji, (ix) zmian przepisów prawa i regulacji, m.in. dotyczących konwergencji walutowej oraz Europejskiej Unii Walutowej, (x) zmian w zakresie polityk banków centralnych i/lub władz innych krajów, (xi) wpływu przejęć spółek, w tym także kwestii związanych z integracją, (xii) działań restrukturyzacyjnych, oraz (xiii) ogólnych czynników związanych z konkurencją na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i/lub globalnym. Wystąpienie wielu z tych czynników może być bardziej prawdopodobne lub mogą one przyjmować bardziej wyraźną postać na skutek działań terrorystycznych i ich konsekwencji. Firma nie ma obowiązku aktualizacji żadnych stwierdzeń wybiegających w przyszłość.